הטיפול בסטרס, לחץ ומתח או בשמם הנכון- דחק

ההגדרה לסטרס\דחק-

ההגדרה המילונית (והמתישה) לדחק היא- תחושת מצוקה אשר נובעת מפגיעה באיזון כתוצאה מגירוי פיזי או פסיכולוגי הנתפס כמאיים על שלמותו הנפשית או הפיזית של האדם במישרין או בעקיפין. אם נפשט זאת, נוכל לסכם שתחושת לחץ או דחק היא בעצם יציאה מאיזון כתוצאה מאיום כלשהו. ואכן זה הגיוני שכאשר קיים איום על אדם, עליו לצאת מהמצב השליו והמאוזן בו הוא שרוי ולהתמודד בעזרת מנגנון הדחק מול האיום. כך לדוגמא יחמוק מצנצנת אשר כמעט נופלת על ראשו במטבח, יברח ממכונית הדוהרת במהירות לכיוונו או מדב גריזלי הדוהר באותו כיוון (אליו עוד נחזור בהמשך).

אז סטרס הוא דבר חיובי או שלילי?

הסטרס הוא מנגון בריא וחיובי אשר אמור לעזור לנו בארועים מסויימם לזמן קצוב וקצר.    
אני אסביר. בזמנים עתיקים יותר, כאשר האדם הקדמון היה הולך לו ביער ונתקל לפתע בדוב גריזילי (הבטחתי שנחזור אליו) מנגנון הדחק הידוע גם בכינוי מנגנון לחימה-בריחה היה מתחיל לפעול. על האדם היה עכשיו להילחם בדוב או לברוח ממנו (שתי הפעולות דורשות מהגוף תגובה דומה).

אתנחתא, שני משפטים על מערכת העצבים בגוף וחוזרים לסיפור הדוב. מערכת העצבים בגוף מחולקת לשתיים. סימפטטית ופרה סימפטטית. רוב הזמן אנו במצב שבו המערכת הפרהסימפטטית עובדת, אנו רגועים ומתאפשרים תהליכים של מנוחה, עיכול, יציאות ושינה. מערכת העצבים הסימפטטית מתחילה לעבוד כאשר אנו במצבי לחץ וחרום. לחץ הדם עולה, ישנה אספקת דם מואצת לקצוות הגוף ולשרירים וכל זאת כדי שנוכל לרוץ או להילחם.

בחזרה לגריזלי.. אצל האדם שעומד מול הדוב מתחילה לפעול מערכת העצבים הסימפטטית, כלומר הדם זורם לקצוות, האישונים מתרחבים, הדופק עולה והוא מתחיל לברוח. כל המפגש הזה ייגמר(לטוב או לרע) בין 3-5 דק'. לאחר מכן חוזרת לפעול המערכת הפרהסימפטטית בעזרתה חוזר האדם למנוחה ושלווה.
הבעיה מתחילה כאשר אנו, בני האדם בעידן המודרני נמצאים בסטרס חלק גדול מהיום וגורמים למערכת הזו לפעול יתר על המידה, דבר הגורם לנזקים גדולים לגוף.

 כיצד זה בא לידי ביטוי?

ההתבטאות של הלחץ והמתח בכל אדם יכולה להיות שונה. חלק מהאנשים שחווים סטרס יפתחו מיגרנה, אחרים כאבי בטן ושלשולים ולא מעט חווים זאת בצורת מתח בשכמות ובגב העליון.
לכל אדם יש אזור חלש יותר בגוף, אזור אשר מועד לפורענות וכאשר אדם יוצא מאיזון יפגע האזור החלש. דומה הדבר לשרשרת הבנויה מטבעות כאשר אחת הטבעות חלשה יותר מן האחרות. כאשר נפעיל לחץ ונמתח את השרשרת, היא תמיד תישבר בטבעת החלשה. כך בדיוק מגיב גופנו כאשר מופעל עליו מצב של דחק.

מאין מגיע הסטרס ומי הנפגע העיקרי ממנו?

מחקר שנערך בבריטניה בשנת 2006 מנה את הגורמים העיקריים לסטרס בחיי הבריטים.
3 הגורמים הראשונים היו כסף, עבודה ומשפחה. במורד הרשימה הופיעו גם בריאות, לימודים, חשש לגורל העתיד ואפילו עמידה בתור מהווה גורם לסטרס. בישראל ניתן להוסיף לרשימה גם את מהדורת החדשות והנסיעה בכבישים כיוצרי סטרס עיקריים . לא מעט דברים הועלו כגורמים לסטרס שהמשותף להם (בניגוד לעמידה מול דב גריזלי) הוא שאין מצב חרום מיידי הדורש תגובה של לחץ והפעלת המערכת הסימפטטית.

.גם במידה וקיים לחץ מישיבה דחופה בעבודה, ממבחן קרב בלימודים או ממפגש עם נהג פזיז  בכביש, עדיין המתח אמור לקחת חלק קטן ביממה של דקות ספורות בלבד ואז בחזרה לשגרת היום הרגועה. אך בימינו, המתח מלווה אותנו ועוטף אותנו כל הזמן. דוגמא נפוצה לכך היא הישיבה מול מסך מחשב עמוס במיילים שצריכים להענות כאן ועכשיו. באדם נוצרת תחושה של מתח, הגוף חווה זאת כמצב דחק של בריחה או לחימה ומתכונן לקרב.. המנגנון נדלק, האישונים מתרחבים, הדם זורם לקצוות מוכן לתנועה ו.. ו.. אנחנו נשארים לשבת ולענות על המיילים בלחץ ובד"כ ב-9 שעות הקרובות.

הפעלת המערכת הסימפטטית לאורך זמן פוגעת לבסוף בגוף ובאיברים חיוניים. אדם אשר לא עוצר לרגע, רץ מסידור לסידור, בעבודה, בבית, ברכב לא נח מספיק (גם נפשית) ונמצא בסטרס תמידי, יפגע לבסוף במערכת הנשימה, מערכת העיכול, מערכת החיסון ובמנגנונים חשובים נוספים בגופו. ולראייה, שכיח מאוד לשמוע היום אנשים שאומרים: " מרוב הלחץ בעבודה שכחתי לאכול" או "ללכת לשירותים" ולראות תופעות של שרירים ותפוסים, בעיות שינה ומערכת חיסון חלשה.

 דרכים למניעה וטיפול בלחצים וסטרס

חשוב להבין שבחברה של היום הלחץ והסטרס הם עובדה קיימת. לומר לאנשים "תהיו רגועים" "תקחו את הדברים בקלות" זה לא הפתרון. הפתרון הוא התנהלות נכונה בתוך הלחץ היומיומי.
הנה מספר כלים להתמודדות עם לחץ ומניעתו:

נשימה- הנשימה חשובה לתהליכי רבים המתרחשים בגופנו וצורכים חמצן, אך יש לה אפקט נוסף. כאשר אנו נושמים עמוק המוח מפרש זאת כמצב של רוגע ושלווה ומוריד את רמת המתח. עשו 3 הפסקות ביום ל-3 דקות של נשימה עמוקה עם עיניים עצומות, הגוף שלכם יודה לכם.

פעילות גופנית- הפעילות הגופנית היא אחת הפעולות היותר חשובות בהפגת סטרס ומתחים. בניגוד לסטרס אשר יוצר תקיעות הפעילות יוצרת זרימה טובה ונכונה בגוף, עוזרת בחילוף חומרים וזרימת חמצן  וגורמת לתחושה טובה. עשו פעילות גופנית 3 פעמים בשבוע.

תזונה נכונה- תזונה משופעת בירקות, פירות, דגנים, קטניות ומנגד דלה בסוכרים, חומרים משמרים וצבעי מאכל עוזרת לתחזוקת הגוף במצב בריא. כאשר הגוף בריא הנפש בריאה וגם המחשבה בהירה ועוזרת לנו להימנע מלחץ כשהוא אינו נחוץ. בנוסף, במידה וכבר אנו כורעים תחת נטל הלחצים והמתחים, יהיה ברשותנו גוף חזק יותר שלא יקרוס כ"כ מהר.

דיקור סיני- ברפואה הסינית ישנן לא מעט נקודות דיקור היודעות להפיג מתחים. היכולת של המטפל להבין היכן נמצאת הבעיה ולטפל ספציפית באזור החלש ולחזק אותו, תעזור במצב הקיים ובעיקר תמנע מצבי לחץ עתידיים. המחטים יוצרות תנועה פנימית ונכונה בגוף, עוזרות בהפגת המתח ובהחזרת הגוף למצב של שלווה ורוגע.

טיפול במגע- במגע בין בני אדם נוצר איזשהו קסם. ליטוף, טפיחה קלה עושים לנו טוב, קל וחומר טיפול טוב במגע (שיאצו או טווינא). הטיפול במגע יוצר תנועה עמוקה וחיונית לגוף ומשפר את זרימת הדם והאנרגיה משחרר מתחים ומאפשר תחושת נינוחות  שהגוף כל כך זקוק לה במהלך היום.

תרגול שיטות מדיטיטביות- תרגול של מדיטציה, יוגה, טאי צ'י, צ'י קונג, כל אלה יועילו מאוד להשקטת הנפש, ירגיעו ויגרמו לעונג.
והכי חשוב! אל תשכחו לחייך, להיפגש עם חברים, להנות עם בן הזוג, לעסוק בתחביבים שלכם ולהנות מהחיים.

לסיכום, מתחים, חרדות, לחצים ודחקים סובבים אותנו יום יום שעה שעה. קשה מאוד להעלים אותם אך ביכולתנו למזער אותם ולהקל על חיינו ובעיקר על בריאותנו. בעזרת נשימה נכונה תזונה בריאה וטיפולים ברפואה סינית ניתן להוריד את רמת המתח והלחצים ביום יום.
 ואם במקרה פגשתם בדוב גריזלי בסביבה, אז תשכחו את כל מה שאמרתי, תלחצו ותברחו!!

הפוסט הזה פורסם ב: מאמרים. קישור קבוע.

סגור לתגובות.